ASSUMPTA: Mirau, estic un poc preocupada perquè des que vam obrir la carabassa veig que hi ha moltes mosques i comença a fer un poc de pudor... Què trobau que està passant?
AILANI: Que està podrida!
AITANA: Està podrida
ULRIKA: S'està podrint...
MARC: Lo que vam treure de dins... mos ho vam menjar...
ULRIKA: És que de tants de dies i dies a sa classe se va podrir.
GUILLEM: Ses mosques s'ho volen menjar...
JHAÍRO: Ses mosques s'ho volen menjar.
ASSUMPTA: I si la carabassa s'està podrint, què us sembla que en podem fer d'ella?
BIEL G. Ja la podem tirar a sa basura.
BIEL C. No! La podem donar als animals per menjar.
ALGÚ: Nooo! Ses mosques se la mengen.
ASSUMPTA: Escoltau: em sembla que en Biel C. ha tingut una bona idea. La podríem donar als porcs o a les gallines perquè s'ho mengin? Què mengen aquests animals?
ULRIKA: Pells.
AILANI: Pells de carabassa.
MARC: Noltros en menjam.
BOSCO: Jo no.
BIEL C. Els cavalls mengen palla.
JHAÍRO: Nooo! Els patos mengen pa.
ULRIKA: No! Els patos mengen peixos...
ASSUMPTA: Bé. Haurem de saber si hi ha qualque animal que li agradi sa carabassa per poder donar-n'hi...
Heu dit que sa carabassa s'estava podrint. Què passa quan es podreix alguna cosa? Ho sabeu?
ULRIKA: Sí, que se fica negre.
MARC: Molt bé, Ulrika! Ho has endevinat! Ses carabasses quan es podreixen tornen negres de dins! Mirau!
Tothom s'atraca i ho observen de prop.
LA MAJORIA: Ecs! Ecs!
GUILLEM: S'ho mengen ses mosques!
ULRIKA: Ho olores?
AILANI: Fa molta pesta.
ALGUNS: Fa pudor...
BOSCO: Mira! Té sang!
LLUC: No. Ses carabasses no tenen sang.
ASSUMPTA: Sabeu si hi ha més coses que es puguin podrir com ses carabasses?
BIEL C. Les pastanagues.
BOSCO: Ses pomes.
LLUC: Totes ses fruites.
MARC: Es tomàtics. A sa tanca meva tots es tomàtics estan podrits. Sa pudor no hi és perquè no ho ensumam.
ASSUMPTA: Si traiem el que hi ha de dins de la carabassa perquè s'ho mengin els animals, podríem aprofitar la resta per fer un fanal. Què us sembla?
BIEL C: De Halloween!!
ASSUMPTA: Podríem fer uns foradets perquè semblessin els ulls, i un nas, i una boca... I què més ?
ULRIKA: Hi hem de posar una llum.
ASSUMPTA: Una llum? Com aquesta d'aquí dalt?
BIEL G. No! Un misto.
ASSUMPTA: Un misto? Trobau que amb un misto ens aniria bé?
BIEL G: Sí. Si li clavam el misto...
ULRIKA: Un misto no fa llum, fa calor.
BIEL G: Fa calentet.
ASSUMPTA: Voleu que ho provem?
TOTS: Síïï!
A l'aula tenim una caixa de llumins per si hem de celebrar algun aniversari. En Marc em dóna instruccions de com he d'encendre'l. L'encenem i el clavam dins la carabassa. En un tres i no res el llumí s'ha consumit.
ULRIKA: Hauríem de ficar una llum ( Insisteix)
MARC: No, hem d'apagar es llum i tancar ses finestres i així no s'apagarà.
ASSUMPTA: Ho provam?
TOTS: Sí!
Fem la prova amb un altre llumí, el llum apagat, les persianes tancades, les cortines abaixades... El resultat és el mateix.
BIEL C: És que els mistos són molt petitons!
ULRIKA: Si agafam un pal de pinxo..., que és més gros...
BOSCO: Sa meua mamà té una espelma molt grossa que no s'apaga mai.
ASSUMPTA: Una espelma? Voleu que ho provem amb una espelma?
TOTS: Sí!
BOSCO: A que he tingut una bona idea!?
I és així com, conversant, observant, fent hipòtesis, comprovant, adonant-nos-en del que no funciona, proposant alternatives..., els fillets i les filletes van construint les capacitats que ens condueixen al pensament científic, entre molts altres aprenentatges.
Quina il·lusió ens ha fet veure avui tot això al Diari!!!
ResponEliminaHa estat una cloenda que ho ha acabat d'arrodonir.
ResponEliminaN'Ulrika li ha volgut enviar l'article als avis de Barcelona perquè ho puguin veure. Així que hem comprat un altre diari i hem fet una carta. Quan els avis vegin la seva néta al diari segur que es posaran contentíssims.
ResponElimina